Tarkkana tunnin junan kanssa

Tunnin juna on työnimi Helsingin ja Turun väliselle nopealle ratayhteydelle, jota lobataan parhaillaan lähes koko Varsinais-Suomen voimin. Hankkeen nimi on jokseenkin epäonnistunut valinta, mutta Salon kannalta se on oikein sopiva, koska nopean raideyhteyden toteutuessa matka Salosta Helsingin keskustaan kestäisi tasan tunnin. Hankkeella on hyvät mahdollisuudet edetä lähivuosina, koska se on selvästi pidemmällä kuin kilpailevat hankkeet. Itse asiassa Espoon kaupunkirata voitaisiin aloittaa vaikka samantien, kun vaan valtio painaisi investointinappia. 

Tunnin juna on Salon kaupungin yksi kärkihankkeista. Nopea ja erityisesti luotettava junayhteys nähdään erittäin merkittävänä mahdollisuutena Salon elinvoimaisuuden säilyttämiselle ja jopa kasvamiselle. Arvion mukaan jo 6000 salolaista käy Salon ulkopuolella töissä, eli pendelöi. Esimerkiksi Helsinkiin kulkiessa nopea junayhteys tarkoittaisi noin tunnin ajallista säästöä työmatkassa päivittäin. 

Jokainen strategiaa joskus tehnyt tietää, että strategia on strategia, prosessin tähtihetki on sen valmistuminen, jonka jälkeen se siirtyy taka-alalle ohjaamaan toimintaa. Valtuusto on päättänyt kaupungin tavoitteeksi edistää tunnin junaa, mutta se ei tietenkään tarkoita, että ”piikki” on auki hankkeen suhteen.

Viimeaikainen käänne hankkeen rahoituksen suhteen tuntuu kuntapäättäjästä kohtuuttomalta. Suomessa väylien rakentaminen ja ylläpito kuuluu valtiolle. Nyt, kun valtion rahat ovat vähissä, niin on keksitty idea käydä kunnan veronmaksajien kukkarolla rahoittamalla suunnittelusta vain osa ja siirtämällä iso osa suunnittelun kustannuksista radan varren kunnille. Tunnin junan osalta Valtio ei kykene tekemään edes periaatteellista linjausta rakentamispäätöksestä. Miten on mahdollista, että n. 2,5mrd € ratahankkeen suunnittelusta valtio ei pysty kustantamaan n. 70m €? Kyse on tietenkin periaatteesta. Hallitus haluaa omalla tavallaan ”kilpailuttaa” hankkeita lypsämällä jo valmiiksi persaukisia kuntia suunnitteluvaiheen rahoituksella. Ymmärrän ajatuksen, vaikken pidäkään siitä. ”Mikäli kaupungit todella radan tarvitsevat, niin kyllä ne ovat valmiita suunnittelusta maksamaan.” 

Salolaisten päättäjien pöydälle on tulossa ensimmäinen varsinainen päätettävä asia Tunnin junaan liittyen tällä valtuustokaudella: hankeyhtiöön osallistuminen. Turku latoi pikavauhtia ensi vuoden budjettiin 5m€ summan. Ihmettelen sitä, millä eväillä Turku meinaa tuolla summalla selvitä yli 30m€ potin ollen koko määrä. Ehkä kyseessä onkin ovela neuvottelutaktiikka. Neuvottelut summista eivät ole vielä alkaneet, joten oliko tarkoituksena lyödä perälauta neuvotteluihin? 

Salolaisten neuvottelijoiden on pystyttyvä parhaaseensa salolaisten edunvalvonta silmällä pitäen, kun neuvottelut alkavat. Paine tulee olemaan varmasti valtavan kova, eikä todellakaan käy kateeksi tämä tehtävä. Salon talous on jo muutenkin ongelmissa, joten tähän kohtaan ei kertakaikkisesti kaivata enää valtavaa takapakkia. Mikä sitten on sopiva summa, jolla Salo voisi hankeyhtiön suunnitteluun osallistua? Todella vaikea sanoa missä valtuutettujen rajat menevät, mutta tilannetta kyllä todellakin helpottaa ennakkonäkemys siitä, että kustannus pystyttäisiin jakamaan useammalle vuodelle. Investointi ei tule sinänsä olemaan mitenkään mahdottoman suuri, kyse on enemmänkin periaatteista. 

Eniten tässä uudessa käänteessä ”sylettääkin” se, että kunnilta vaaditaan merkittävää rahallista panostusta sellaisen hankkeen suunnitteluun, joka ei välttämättä toteudu ollenkaan. Meillä olisi kyllä omiakin kiireisiä investointikohteita jonossa odottelemassa. Ajatellaan karmein mahdollinen tilanne salolaisen veronmaksajan kannalta. Sijoitetaan kaupungin rahoja kolmen vuoden aikana yhteensä esim. 6m € radan suunnitteluun. Jossakin vaiheessa rakentamispäätös tulee eduskunnan käsittelyyn. Planeettojen asennot ovat siinä vaiheessa sen näköiset, että hypoteettisesti 50% salolaisista kansanedustajista on hankkeen takana. Hanke ei etene ja Arkadianmäen käytävillä kaiku nauru, että eiväthän ne edes itse halunneet uutta junarataa sinne. 

No nyt kun olen päässyt omalle ”seinälle” vähän valtuutetun turhautumista purkamaan, niin palataan takaisin ”maan pinnalle”. Kannatan Tunnin Junaa hankkeena ja näen sen erittäin tärkeänä Salon tulevaisuudelle. Vaikka emme hankeyhtiötä tilanneet, niin uskoisin, että lähdemme siihen mukaan. Neuvottelut hoidetaan salolaisen veronmaksajan etu mielessä. Jos on varaa investoida 5,4m € funikulaariin, niin löytyy kyllä 10m € Tunnin Junaankin, get the point? Salon osuus tullee lähikuukausina valtuuston käsittelyyn.

ps. Joku saattaa ihmetellä, miksi tässä kirjoituksessa ei puhuta ”päivänpolttavasta” ratalinjauksesta mitään. Se juna meni jo vuonna 2011. Linjaus on maakuntavaltuustossa vahvistettu eikä esimerkiksi Salon valtuustolla ole mitään päätettävää sen suhteen. Hankkeen kannalta täytyy toivoa, että tarkemmassa ratasuunnittelussa löydetään todella hyvät ratkaisut kiperiin ongelmakohtiin. Yhtäkään rataa ei kuitenkaan koskaan rakenneta siten, ettei se mene jonkun tontin halki. 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *