Salolaisten verovaroja on käytettävä huolella myös joukkoliikenteen suhteen

Kaupunkikehityslautakunnassa käsiteltiin 8.6. joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet tuleville vuosille. Virkamiesvalmistelu on ollut asiassa täsmällistä ja selkeää. Pohjaesityksenä esitettiin, että tavoitteita nostetaan eli toisin sanoen busseja lisätään. Käytännössä ilta- ja lauantaivuoroja oltaisiin lisätty runkolinjoille, joita ovat:


Peruslinjoille lisättäisiin iltalinjoja vuoroja arkisin klo 22 asti, mutta ei lauantaisin. Peruslinjoja ovat:


Kustannusten nousu olisi ollut n. 1,7 milj. euroa nykytilanteeseen verrattuna. Tällä hetkellä käytetään n. 3,6 milj. euroa joukkoliikenteeseen ja muutoksen jälkeen summa olisi ollut 5,3 milj. euroa.
En voinut hyväksyä palvelutasotavoitteiden korottamista Salon nykyisessä taloustilanteessa tällä hetkellä. Päätös olisi velvoittanut virkamiestä valmistelemaan ensi vuoden talousarvioon jo tämän vajaa parin miljoonan korotuksen. Toki tuloja olisi tullut jonkin verran takaisinpäin.

On myös muita syitä. Joukkoliikennettä on valmisteltu pitkälti alueiden tasapuolisuuden periaatteella. Periaatteessa ei ole sinänsä mitään vikaa, mutta on havaittu joillakin reiteillä käyttäjämäärän olevan niin alhainen, että veronmaksajat maksavat melkoisen hinnan jokaisesta tehdystä matkasta. Korkeimmillaan tämä kustannus on taustatietojen mukaan 20€/jokainen tehty matka. Eikai tällaisia vuoroja oikeasti voida lisätä?

Päädyin esittämään asian uudelleen valmistelua hyvässä yhteistyössä demareiden ja perussuomalaisten kanssa. Varsinkin valtuutettuna toimivat lautakunnan jäsenet tietävät kuinka vaikeaa on löytää merkittäviä säästöjä jo valmiiksi alijäämäiseen talouteen. Minua ilahdutti kovasti yhteistyö Jarkko Anttilan(sdp.) kanssa tässä asiassa. Kaikkia uudistuksia on katsottava kokonaisuutena.

Uudelleen valmistelussa toivoimme rinnalle vaihtoehtoista esitystä. Esitystä, jossa otettaisiin huomioon Salon erityispiirteet paremmin. Tällaisia ovat mm. torstaiset iltatorit kesällä sekä Mathildedalin imu. On minusta täysin selvää, että kesäliikenteeseen Mathildedaliin täytyy saada myös sunnuntaivuorot ja käyttäjiä onkin ollut hyvin jo nykyisellään.
Taustaselvitys osoittaa myös karun tilanteen osalta linjoista. Esim. tupurilaiset eivät ole löytäneet työmatkaliikenteessä joukkoliikenteeseen. Näin vähillä käyttäjillä, jokainen muutaman kilometrin matka maksaa lähes 11€ veronmaksajille.

On pystyttävä käymään myös pohdintaa, ovatko nykyiset linjat käytettävyydeltään sellaisia, että niitä yleensäkään kuntalainen haluaa käyttää. Koronatilanne vääristää toki tilastoja, mutta kyllä jotain evidenssiä täytyy saada linjoilta käyttäjien määrästä ennen merkittäviä lisäpanostuksia. Mitä enemmän ihmiset käyttävät linjoja, niin sitä pienemmäksi jää kaupungin veronmaksajien raha. Reittien korjaaminen on kaikkea muuta kuin yksinkertainen tehtävä. Mikäli kuntalaiset äänestävät jaloillaan, niin ei sellaisia linjoja vaan voida ylläpitää.

Tavoitteena uudelleen valmistelussa on edelleen se, että pystytään lisäämään ilta- ja viikonloppuvuoroja. Tämä mahdollistaa esim. nuorten harrastukset paremmin ja myös muihin vapaa-ajan rientoihin osallistumiset.

Käsitykseni on se, että ensi vuoden talousarvion käsittelyn yhteydessä uudet valtuutetut joutuvat tekemään kipeitä valintoja. Lautakunnan enemmistö ei halunnut tänään vaikeuttaa uusien valtuutettujen työtä entisestään.

Tänään oli myös viimeinen kaupunkikehityslautakunnan kokous tällä kaudella. Haluan kiittää puheenjohtaja Tammea täsmällisestä ja jämptistä työstä puheenjohtajana sekä jäseniä ja virkamiehiä yhteistyöstä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *